- Nauczyciel: Wojciech Stojek
- Nauczyciel: Dominika Wydziałkowska
- Nauczyciel: Hanna Nowakowska
- Nauczyciel: Dorota Iłgowska
- Nauczyciel: Joanna Lewandowska
- Nauczyciel: Marzena Rypina
- Nauczyciel: Lucyna Werner-Kuchta
- Nauczyciel: Dorota Wroniak
1. Liczba godzin: 15
2. Tematy ćwiczeń:
- Ocena stanu zdrowia z wykorzystaniem różnych metod (np. pomiar CT, BMI, WHR, ocena wyników siatek centylowych, kwestionariusza do oceny sposobu żywienia, test Cukory, Scala SCORE, kwestionariusz Fagerstroma test Shneider itp.).
- Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i czynników ryzyka chorób wynikających ze stylu życia oraz formułowanie problemów i potrzeb z zakresu promocji zdrowia w określonych społecznościach.
- Metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtowanie zachowań zdrowotnych różnych grup społecznych. Samokontrola stanu zdrowia pacjenta.
- Konstruowanie programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w placówkach ochrony zdrowia i/lub w środowisku nauczania i wychowania.
3. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną
4. Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę stanowi:
- obecność 100% potwierdzona wpisem na liście obecności, (nieobecność usprawiedliwiona w przypadku choroby studenta udokumentowana zwolnieniem lekarskim lub z innych przyczyn losowych i odpracowana z inną grupą w innym terminie, ewentualna 10% nieobecność zrównoważona w sposób indywidualnie ustalony z prowadzącym zajęcia, np. esej, prezentacja itp.),
- 20% aktywny udział w ćwiczeniach (włączanie się do dyskusji inicjowanej przez wykładowcę/kolegów, przejawianie zainteresowania zagadnieniami omawianymi w trakcie ćwiczeń),
- 40% przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej na temat programu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej wobec pacjenta/pacjentów z wybrana jednostką chorobową w placówce ochrony zdrowia lub innych odbiorców (uczniów/studentów) w środowisku nauczania i wychowania,
- 40% poprawna, oceniona pozytywnie odpowiedź na 3 pytania z zakresu treści odnoszących się do efektów uczenia się z dziedziny wiedzy i umiejętności przedstawianych na ćwiczeniach.
Efekty uczenia się
W zakresie wiedzy zna i rozumie: |
|
||
EW01 |
zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej; |
CW16 |
kolokwium |
EW02 |
zasady konstruowania programów promocji zdrowia; |
CW17 |
kolokwium |
EW03 |
strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym; |
CW18 |
kolokwium |
W zakresie umiejętności potrafi: |
|
||
EU01 |
oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów; |
CU28 |
Sprawdzian umiejętności praktycznych |
EU02 |
rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia |
CU29 |
Sprawdzian umiejętności praktycznych |
EU03 |
dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; |
CU30 |
Sprawdzian umiejętności praktycznych |
EU04 |
uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia; |
CU31 |
Sprawdzian umiejętności praktycznych |
EU05 |
opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych; |
CU32 |
Sprawdzian umiejętności praktycznych |
W zakresie kompetencji społecznych, absolwent jest gotów do: |
|
||
EK01 |
Kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną. |
K1. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK02 |
Przestrzega praw pacjenta i zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem. |
K2. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK03 |
Samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzega wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. |
K3. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK04 |
Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe. |
K4. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK05 |
Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. |
K5. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK06 |
Przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta. |
K6. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
EK07 |
Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. |
K7. |
obserwacja, ocena 360°, samoocena |
Literatura podstawowa:
- Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia. Tom I. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
- Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red. nauk.): Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo,Tom II. Promocja zdrowia w praktycepielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2021.
- Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN. Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
- Karski J.B. Praktyka i teoria promocji zdrowia. CeDeWu, Warszawa 2007.
- Karski J.B.: Postępy promocji zdrowia. IGNIS, Warszawa 2007.
5. Sposób realizacji zajęć: w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć.
6. Konsultacje po uprzednim umówieniu się: krystyna.z@gmail.com
- Nauczyciel: Krystyna Ziółkowska
- Nauczyciel: Izabela Szuster
- Nauczyciel: Jolanta Rosińska
- Nauczyciel: Adam Nowak
- Nauczyciel: Waldemar Szpakowski