1. Liczba godzin: 15

2. Tematy ćwiczeń:

  • Ocena stanu zdrowia z wykorzystaniem różnych metod (np. pomiar CT, BMI, WHR, ocena wyników siatek centylowych, kwestionariusza do oceny sposobu żywienia, test Cukory, Scala SCORE, kwestionariusz Fagerstroma test Shneider itp.).
  • Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i czynników ryzyka chorób wynikających ze stylu życia oraz formułowanie problemów i potrzeb z zakresu promocji zdrowia w określonych społecznościach.
  • Metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtowanie zachowań zdrowotnych różnych grup społecznych. Samokontrola stanu zdrowia pacjenta.
  • Konstruowanie programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w placówkach ochrony zdrowia i/lub w środowisku nauczania i wychowania.

3. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną

4. Kryteria zaliczenia przedmiotu:

Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę stanowi:

-  obecność 100% potwierdzona wpisem na liście obecności, (nieobecność usprawiedliwiona w przypadku choroby studenta udokumentowana zwolnieniem lekarskim lub z innych przyczyn losowych i odpracowana z inną grupą w innym terminie, ewentualna 10% nieobecność zrównoważona w sposób indywidualnie ustalony z prowadzącym zajęcia, np. esej, prezentacja itp.),

-  20% aktywny udział w ćwiczeniach (włączanie się do dyskusji inicjowanej przez wykładowcę/kolegów, przejawianie zainteresowania zagadnieniami omawianymi w trakcie ćwiczeń),

-  40% przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej na temat programu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej wobec pacjenta/pacjentów z wybrana jednostką chorobową w placówce ochrony zdrowia lub innych odbiorców (uczniów/studentów) w środowisku nauczania i wychowania,

-  40% poprawna, oceniona pozytywnie odpowiedź na 3 pytania z zakresu treści odnoszących się do efektów uczenia się z dziedziny wiedzy i umiejętności przedstawianych na ćwiczeniach.

 Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy zna i rozumie:

 

EW01

zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej;

CW16

kolokwium

EW02

zasady konstruowania programów promocji zdrowia;

CW17

kolokwium

EW03

strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym;

CW18

kolokwium

W zakresie umiejętności potrafi:

 

EU01

oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów;

CU28

Sprawdzian umiejętności praktycznych

EU02

rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia

CU29

Sprawdzian umiejętności praktycznych

EU03

dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych;

CU30

Sprawdzian umiejętności praktycznych

EU04

uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia;

CU31

Sprawdzian umiejętności praktycznych

EU05

opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych;

CU32

Sprawdzian umiejętności praktycznych

W zakresie kompetencji społecznych, absolwent jest gotów do:

 

EK01

Kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną.

K1.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK02

Przestrzega praw pacjenta i zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem.

K2.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK03

Samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzega wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.

K3.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK04

Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe.

K4.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK05

Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

K5.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK06

Przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta.

K6.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

EK07

Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

K7.

obserwacja,

ocena 360°, samoocena

 

Literatura podstawowa:

  • Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia. Tom I. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
  • Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red. nauk.): Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo,Tom II. Promocja zdrowia w praktycepielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2021.
  • Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN. Warszawa 2013.

 Literatura uzupełniająca:

  • Karski J.B. Praktyka i teoria promocji zdrowia. CeDeWu, Warszawa 2007.
  • Karski J.B.: Postępy promocji zdrowia. IGNIS, Warszawa 2007.

 5. Sposób realizacji zajęć: w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć.

6. Konsultacje po uprzednim umówieniu się: krystyna.z@gmail.com